Kamion. Tu była szkoła. Oryginalne pokrycie dachu zmieniono na eternitowe (zapis epoki eternitu)
Kamion. Tu była szkoła. Oryginalne pokrycie dachu zmieniono na eternitowe (zapis epoki eternitu)
Trammer - blogerska tłuszcza Trammer - blogerska tłuszcza
2332
BLOG

Raport o stanie dworów

Trammer - blogerska tłuszcza Trammer - blogerska tłuszcza Kultura Obserwuj notkę 24

Dziś zrobiłem 69 km wycieczkę rowerową po pograniczu Mazowsza i Ziemi Łódzkiej, by zobaczyć, w jakim stanie są dwory, które przetrwały zagładę za komuny. Spotkałem dwory zarówno w stylu narodowym, jak i w stylu, powiedzmy, willi toskańskiej. Na końcu zamieściłem też zdjęcia dwóch chatkodworów czyli chat troszkę podobnych do dworów - dzieki gankowi. Jak widać, stan dworów jest różny. Jedne,  odrestaurowane po komunie, kwitną, inne są zgwałcone i porzucone przez szkolnictwo (były w nich szkoły). Na 6 odwiedzonych dworów, 3 (50%) są porzucone i niszczeją, 2 (33,3333%) są w wyśmienitym stanie - starannie odrestaurowane, i jeden (16,6666%) jest w stanie dobrym. W tej okolicy istnieją jeszcze inne budynki dworów - jeszcze cztery czy pięć, których nie odwiedziłem m. innymi z powodu niemożliwości odwiedzenia wszystkich w jeden dzień. Średnia odległość w linii prostej między dwoma (istniejącymi) sąsiednimi dworami w okolicy, którą odwiedziłem, wynosi 4,7 km.

Zobacz galerię zdjęć:

Dwór odrestaurowany - jeszcze dwa lata temu niemal ruina (patrz; google: "Dworek w Trzciannej").
Dwór odrestaurowany - jeszcze dwa lata temu niemal ruina (patrz; google: "Dworek w Trzciannej"). Dwór odrestaurowany (ten co poprzednio, od tyłu) - dwa lata temu niemal ruina. Lisna.Tu była szkoła.Dwór robi wrażenie w swej nieruchomości i opuszczeniu. Dach wtórny z eternitu. Sokule.Dwór jak z bajki - w stanie kwitnącym. Wrota do dworu jak z bajki .Widać też część roweru, który pozwolił mi dotrzeć do  dworu jak z bajki -  rowerowi dziękuję. Dwór zamieszkały jako normalny dom. Dach wtórny z eternitu.Widać kałużę - objaw deszczowości lata 2011 - i dwóch poprzednich Paplin.Tu była szkoła.Mnie nie widać, bo robiąc zdjęcie stoję poza kadrem oraz ponieważ nie jestem dworem, a notatka - o dworach Chatodworek - w tej wsi (Samice) zachowały się trzy - dwa stoją puste.Dach z eternitu, a nie pierwotny. Chatodworek - z tej samej wsi, co poprzedni.

Nie banuję. Kłótnie na blogach, obrzucanie się uszczypliwościami itd - mam za nudne, nierozwijające.Blog prócz tekstów na różne tematy, zawiera także liczne teksty - ze zdjęciami - krajoznawczo-turystyczne, propagujące mniej znane, a ciekawe, rejony Polski.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura